Kan / Vil (DHF)

Kan & Vil

– (Fra DHF – ”Vejen frem” af Heine Eriksen)

Vi har brug for spillere, der vil vinde. Spillere, der vil træne. Spillere, der vil gøre noget selv for at blive bedre. Spillere, der vil udfordre den direkte modstander. Spilleren er måske ikke den bedste lige nu, men der er en sandsynlighed for, at hun bliver det på sigt.

Vi skal selvfølgelig også arbejde med og udvikle den unge spiller, der kan alt med en bold. Hun er en vigtig spiller, fordi det mange gange er hende, der gør håndbolden seværdig. Er hun så samtidigt en type, der vil, så har vi en spiller med mulighed for at gå hele vejen. Hvis hun ”kun” kan alt med en bold, men ikke rigtigt vil det, og det samtidigt kommer til udtryk i træningsindsatsen, så er vi ved at miste et talent, og det er bare et spørgsmål om tid, før den spiller, der vil det 110 %, overhaler hende. Her bliver vores opgave som træner så i samarbejde med spilleren at motivere hende til at yde det, der skal til, og også gerne lidt ekstra. Kan vi det, så får vi en virkelig topspiller, der kan løfte spillet op på et meget højt niveau.

De 4 ruder illustrerer de forskellige situationer, som de unge spillere kan befinde sig i pga. den tidligere nævnte forskel på hastigheden i udviklingen.

Spillere i felt 1 er alle træners drøm. Vi ser dem uge efter uge, hvor de gør sig positivt bemærket både til træning og i kamp. Det er meget vigtige spillere for fremtiden, og spillere vi skal motivere gennem udfordringer både fysisk, mentalt og spillemæssigt. Spillere, der befinder sig i felt 4, hygger sig der, hvor de er, og de har det godt med det. Dem skal vi ud fra et elitesynspunkt ikke bruge tid på. Det er derimod spillere i felt 2 og 3, som vi skal bruge nogle ekstra kræfter, tid og tålmodighed på. Er de i felt 2, handler det om, at vi prøver at give dem de kompetencer, som de mangler, det kunne være fysisk, mentalt, koordinationsmæssigt, teknisk med mere. Er de i felt 3, bliver det som nævnt ovenfor vores opgave at motivere spilleren.

Morten Münter (adfærdsdesigner) kalder det for popcorn-princippet